SIMULIRANA SUĐENJA KAO INTERAKTIVNA METODA POUČAVANJA
Simulirana suđenja simulacija su sudskog postupka, odnosno sudske rasprave. Učenici analiziraju određeni slučaj i preuzimaju ulogu svjedoka, tužitelja, tuženika, odvjetnika, vještaka te prema određenim koracima sudskoga postupka simuliraju sudski proces. Dvije suprotstavljene strane iznose svoje argumente prema unaprijed utvrđenim pravilima. Sudac razmatra argumentaciju i cijeli postupak i donosi presudu.
Cilj smotre je učenicima dati uvid u zakonodavni sustav Republike Hrvatske te da usvoje vještine argumentiranja, dokazivanja i logičkog zaključivanja. Uz navedeno, učenici uvježbavaju svoje sposobnosti javnog nastupa i vještine govorenja.
DRŽAVNA SMOTRA SIMULIRANIH SUĐENJA
U zgradi Općinskog kaznenog suda u Zagrebu, u subotu, 9. ožujka 2024. godine održana je Smotra simuliranih suđenja. Sudjelovali su učenici iz 29 škola koji su kaznenu parnicu pod nazivom „Kazneni postupak: Županijsko državno odvjetništvo u zagrebu protiv Andreje Rogan“ izveli pred sudcima koji su donosili presude. Simulirana suđenja odvijala su se u dva kruga tako da je svaka škola iskusila i ulogu tužitelja i ulogu branitelja. Srednja škola Hrvatski kralj Zvonimir je na Smotri sudjelovala prvi put, ove godine s trinaest učenika: Derenčinović Antonela (4.HTT), Bikić Nadine (4.HTT), Sarić Ana-Maria (4.HTT), Šamanić Paola (4.HTT), Kavazović Dženet (4.GA), Škvorc Noami (4.GB), Morožin Marin (4.E), Berisha Ronald (4.E), Horvat Anamarija (4.E) ,Brala Lucija (3.G), Dminić Mina (3.G), Linardić Lucija (3.G) i Lužina Nika (3.HTT) pod vodstvom mentorice, nastavnice Brankice Lukanić.
Učenici su pokazali zavidnu razinu pripremljenosti i argumentirali su svoje optužne prijedloge u suđenju na kojem su kao suprotnu stranu u sporu imali učenike Gimnazije Antuna Vrančića, Šibenik.
Pripreme za Smotru simuliranih suđenja krenule su s početkom nastavne godine kada je Državno povjerenstvo dogovorilo koji će slučaj biti predmet simulacije te su materijali dostavljeni prijavljenim školama. Izmjenjuju se građanske parnice i kazneni postupci. Škole se prijavljuju Agenciji za odgoj i obrazovanje i od viših savjetnika za građanski odgoj i obrazovanje primaju sve upute. U dva kruga
suđenja, učenici imaju priliku biti tužitelji, odnosno branitelji te se natječu s drugom školom pred pravim sucem ili sudskim vijećem. Na kraju, sudac objavljuje presudu, analizira prikazanu simulaciju i učenicima daje vrijedne povratne informacije.Sutkinja Božica Barlović je naše učenike pohvalila zbog dobre pripremljenosti, uvjerljivosti u ulogama svjedoka, dobrih poznavanja zakona i pravne terminologije. Učenici su bili jako zadovoljni, a možda ih upravo ovo iskustvo u bliskoj budućnosti potakne na studiranje prava da jednog dana i oni sami postanu odvjetnici i suci.
Sudac Vrhovnog suda Republike dr. sc. Marin Mrčela jedan je od pokretača projekta simuliranih suđenja za srednjoškolce koji ističe kako simulirana suđenja u sklopu Građanskoga odgoja i obrazovanja uče učenike kako komunicirati s nekim s kim se ne slažu, kako predstaviti sebe ne umanjujući integritet drugoga te o važnosti suda u zaštiti ljudskih prava. Simulirana suđenja dobar su
primjer iskustvenoga učenja u kojemu se učenici upoznaju s funkcioniranjem sudbenog sustava, stječu pravnu pismenost, usvajaju cjeloživotne vještine te jačaju samopouzdanje.